close
מכירת רכב
קניית רכב
פיקודוח
מי אנחנו
צרו קשר
תקנון הזמנה
מדיניות פרטיות
איך זה עובד?
הצהרת נגישות
בלוג
מדריכים
 
 
התחברות
logo
לקנות ולמכור רכב אונליין
לקנות ולמכור רכב אונליין
whatsapp
 
 
בשיתוף פעולה עם 
pango
logo
לקנות ולמכור רכב אונליין
           מכירת רכב       קניית רכב       איך זה עובד?       מי אנחנו       פיקודוח       בלוג
whatsapp
 
 
בשיתוף פעולה עם 
pango

לקנות או לא לקנות רכב עם תביעת ביטוח

התחלתם את התהליך, מצאתם את הרכב המושלם, כבר קבעתם להפגש עם המוכר ורגע לפני, עשיתם דוח בדיקה לרכב. בדוח ראיתם שלרכב יש תביעת ביטוח. אז מה בעצם עושים עכשיו? העסקה ממשיכה או שזה דיל ברייקר?
 
 
אין כאן תשובה אחת נכונה, לפעמים זה לא רציני, לפעמים זה זה דורש עוד טיפה עבודה ולפעמים זה באמת משהו שצריך לפסול את הרכב. יש כמה דברים שצריכים להשפיע על ההחלטה שלכם ברגע שאתם רואים שלרכב יש תביעת ביטוח. ארזנו לכם כאן למקום אחד את הניסיון שלנו אבל כן חשוב לנו להגיד - שאין כאן המלצה שלנו לאיך נכון לנהוג, אלא רק את הדרך שלנו להסתכל על הדברים. בסופו של דבר, תמיד נכון גם להכניס את הרכב למכון בדיקה לפני קניה כדי לקבל תמונה מלאה על מצב הרכב.

איך נראה עבר ביטוחי של רכב

השלב הראשון הוא כמובן ההפקה של
דוח בדיקה לפני קניה
, אפשר לעשות את זה בפיקוטו כמובן. ברגע שעשיתם את זה ובמידה ולרכב שבדקתם יש תביעת ביטוח, אתם תקבלו יחד עם הדוח גם את הדבר הבא. בואו נבין מה רואים כאן.
 
נתמקד כאן בדברים החשובים ולא במספר הפוליסה או החברה המבטחת כי אין לזה חשיבות לשלב הזה. יש 4 סעיפים שכן מעניינים אותנו:

סוג התביעה:

הסוג הנפוץ ביותר הוא 'נזק חלקי' שבעצם אומר 'פגיעה ברכב' אבל גם כזאת שהיא לא אובדן גמור.

אבדן גמור להלכה אומר שגובה הפיצוי הוא בין 50%-60% משווי הרכב. אלו רכבים שכן יכולים לחזור לכביש אבל תמיד יש סיכון כלשהו ברכבים כאלו, פשוט כי הם עברו פגיעה מאוד משמעותית. בדרך כלל אלו רכבים שהערך שלהם צונח. מהעיניים שלנו ברב המקרים זו בהחלט סיבה שלא לקנות את הרכב אבל ראינו לא מעט מקרים של נהגים שבוחרים לקנות רכבים כאלה, או כי הם זולים יותר, או כי לא היה להם מושג שזה מצב הרכב.


אובדן גמור מוחלט - או בשמו המוכר יותר - טוטאל לוס, זו פגיעה של למעלה מ-60% משווי הרכב. אלו רכבים שאמורים לרדת מהכביש. זה אמנם הרבה יותר נדיר אבל גם זה מופיע מעת לעת, אובדן גמור מוחלט הוא מצב סביר שלא תצא עסקה לפועל.

סכום הפיצוי:

מתייחס לגובה הפיצוי שהתקבל מחברת הביטוח עבור תביעת הביטוח או במילים אחרות - זו עלות התיקון של הרכב אחרי הפגיעה. הסעיף הזה עוזר מאוד להבין אם מדובר במשהו משמעותי או משהו קטן. למשל, אם סכום הפיצוי הוא 4000 שח, אז סביר להניח שאין משהו דרמטי ברכב. לעומת זאת, אם סכום הפיצוי הוא 30,000 שח, מאוד יכול להיות שכן יש משהו משמעותי יותר אבל גם כאן, לא תמיד. נחזור לזה בהמשך בהקשר של שווי הרכב והשנתון שלו.

אחוז ירידת ערך:

ברגע שמופעל ביטוח הרכב בעת פגיעה, שמאי מטעם חברת הביטוח מגיע כדי לאמוד את הנזק. בחלק מהמקרים, יש משמעות נוספת מעבר לנזק עצמו שבאה לידי ביטוי בירידת ערך. המשמעות היבשה של ירידת ערך היא ממך הפחתת האחוז שצוין כירידת ערך, משווי המחירון של הרכב. גם ירידת ערך היא עוד לא משהו שצריך להפיל את העסקה. למשל, עד 3% ירידת ערך זה נתון יחסית נפוץ. הרבה פעמים הוא מגיע כתוצאה של צביעה לא מקורית של הרכב, תיקון של חלק במקום החלפה וכדומה. ברגע שהמספרים מתחילים לטפס ולהגיע ל-6% ומעלה, זה במקרים רבים מעיד על פגיעה משמעותית יותר, יכול להיות גם פגיעת שילדה.

סכום ששולם לירידת ערך:

לפעמים לא מופיע הסעיף של אחוז ירידת ערך אבל כן מופיע סכום. זה עוזר להבין את היקף ירידת הערך גם אם לא צוין האחוז עצמו. בדוגמה כאן אפשר לראות שסכום ששולם על ירידת ערך הוא כ-800 שח. זה סכום מאוד נמוך וכנראה מדובר על לא יותר מ-1% של ירידת ערך. לעומת זאת, אם נראה רכב שמצוין בסכום ירידת הערך 6000 שח, אפשר להניח שמדובר באחוז גבוה יותר, גם אם הרכב יקר יותר.

סכום פיצוי גבוה:

סכום התביעה כמו שהסברנו קודם לא תמיד משקף את היקף הנזק. למשל, אם רכב חדש עבר תאונה קלה והיה צריך להחליף דלת וכנף, יחד עם צבע ופחחות, אז כלל העבודה והחלקים יכול להסתכל בלמעלה מ-15,000 שח.

מצד שני, סכום פיצוי נמוך של אלפי שקלים בודדים ברב המקרים מעיד על נזק פחות מהותי, כמובן שצריך לבדוק את הרכב ולא להסתמך על סכום התביעה לבדו, אבל זה מאוד עוזר להבין את הדברים.

דוח שמאי:

אז גם אם לרכב שאתם רוצים לקנות יש תביעה על 15,000 שח, זה עוד לא אומר שצריך לבטל את העסקה אבל יש דרך לדעת מה באמת קרה שם מבלי להסתמך רק על סכום הפיצוי. לדרך הזאת קוראים 'דוח שמאי'. כמו שהסברנו קודם, ברגע שחברת הביטוח מעורבות, מעורב גם שמאי מטעמה שאומד את גובה הנזק. את כלל הממצאים שלו הוא מסכם בדוח שנקרא 'דוח שמאי' ושם מופיע הכל. החל מפרטי הרכב המלאים, דרך מחירון עדכני בעת הפגיעה ועד הדברים החשובים באמת - החלקים שהוחלפו, התיקון שבוצע וירידת הערך במידה ויש כזאת.

איך משיגים דוח שמאי:

רק בעל הרכב בעת הפגיעה ותביעת הביטוח יכול לבקש דוח שמאי מחברת הביטוח. כך שאם אתם קונים רכב יד ראשונה פרטי, אז התהליך פשוט כי בעל הרכב הוא גם האדם שיכול לבקש את דוח השמאי. במקרים רבים זה לא המצב, כי הפגיעה הייתה אצל הבעלים הקודם של הרכב. במצב כזה אין הרבה מה לעשות, כי ב-99% מהמקרים חברת הביטוח בעת הפגיעה לא תעביר את המידע הזה הלאה.

תביעות ביטוח ברכב:

תביעות ביטוח הן דבר מאוד נפוץ בארץ, ולפי ממצאי הפיקודוח שלנו, שהוא דוח בדיקה לפני קניית רכב, אחרי אלפי בדיקות, ללמעלה מ-50% מהרכבים שנבדקו יש לפחות תביעת ביטוח אחת. זה דבר נפוץ ורק צריך לדעת איך להתנהל, מה לשאול ומה לבדוק - כדי שאת הרכב הבא שלכם תקנו בראש שקט.

ואם אתם נמצאים בתוך תהליך של קניית רכב, מומלץ גם להציץ במגוון העצום של
רכבים למכירה
בפיקוטו :)